Światła mijania
Podczas dnia na wszystkich drogach poza obszarem zabudowanym we Włoszech istnieje obowiązek włączania świateł mijania. Światła mijania włączyć należy także w słabo oświetlonych tunelach i galeriach. Obowiązek włączania świateł dotyczy także kierowców motocykli oraz motorowerzystów.
Zawracanie, jazda do tyłu, zmiana pasa ruchu na autostradach
Na autostradach, a szczególnie w punktach poboru opłat, tego typu manewry karane są wysokimi grzywnami.
Nawet gdy znajdziemy się na złym pasie do poboru opłat pod żadnym warunkiem nie wolno zmienić pasa ruchu, ponieważ uznawane jest to jako zawracanie lub jazda do tyłu na autostradzie. (Wskazówka: także wjazdy i wyjazdy uznawane są we Włoszech za autostradę)
Zawracanie na autostradach i drogach ekspresowych
Przejeżdżanie przez pas oddzielający jezdnie Jazda do tyłu na pasie awaryjnym, w punktach poboru opłat
Parkowanie
Białe krawężniki informują o możliwości bezpłatnego parkowania (za wyjątkiem Bolzano), niebieskie krawężniki informują o fakcie, że parkowane jest płatne. Zakaz parkowania oznaczają czarno-żółte pasy. Kolorem żółtym oznaczone są miejsca parkingowe dla autobusów. W niektórych miastach znajdziemy również zielone oznaczenie miejsc do parkowania: W dni robocze obowiązuje tutaj zakaz parkowania od godziny 8:00 do 9:30 oraz od 14:30 do 16:00.
Alkohol
Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi: 0,5 promila
Telefony komórkowe
Rozmawianie przez telefon komórkowy dozwolone jest jedynie przy pomocy zestawu głośnomówiącego lub słuchawkowego
Tylne światła przeciwmgielne
Tylne światła przeciwmgielne powinny być włączone, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m.
Obowiązek zapinania pasów
we Włoszech jest obowiązek zapinania pasów.
Postanowienie dotyczące motorowerów
Przepisy ruchu drogowego dotyczące motorowerów, a wiec także kierowców skuterów, zostały ostatnio złagodzone. Na tylne siodełko motoroweru (pojazd o pojemności do 50ccm i prędkości maks do 45km/h) można wziąć teraz pasażera. Według Niemieckiego Klubu Automobilowego kierowca pojazdu musi mieć przynajmniej 18 lat, motorower musi być dopuszczony do jazdy w dwie osoby oraz być wyposażony w dodatkowe siodełko. Ważne dla pasażera na tylnym siodełku: Pasażer, tak jak i kierowca, musi mieć na głowie kask ochronny. W przypadku braku kasku mandat wynosi 68 Euro. Ponadto w takim przypadku pojazd zostanie wyłączony z ruchu na okres 30 dni. Jeśli pasażer na tylnym siodełku podróżuje bez kasku, odpowiedzialność ponosi kierowca.
Ruch okrężny
Jeśli znaki nie wskazują czegoś innego na włoskich rondach obowiązuje następująca zasada: pojazdy znajdujące się na rondzie ustępują pierwszeństwa pojazdom wjeżdżającym na rondo (reguła prawej ręki). Nie wszyscy jednak przestrzegają we Włoszech tych zasad, należy więc pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania.
Przepisy załadunkowe
Według art. 164 włoskiego Kodeksu Drogowego przedmioty wystające z tyłu pojazdu (do max 3/10 długości pojazdu) należy opatrzyć tabliczką ostrzegawczą. Przepis ten obowiązuje również wtedy, jeśli długość wystającego przedmiotu jest mniejsza niż jeden metr. Niedopuszczalny jest ładunek wystający z przodu pojazdu. Tabliczkę tę należy przytwierdzić również wtedy, jeśli posiadamy bagażnik tylny, nawet jeśli jest on złożony. Zawsze gdy ładunek transportowany wystaje ponad (wpisaną w dowodzie rejestracyjnym) długość, należy przedsięwziąć wszelkie konieczne kroki, by nie stanowić zagrożenia dla innych uczestników ruchu (patrz również: tabliczka ostrzegawcza)
Tabliczka ostrzegawcza
Od wielu lat we Włoszech obowiązuje przepis, że wystające z tyłu pojazdu przedmioty, opatrzyć należy odpowiednią tabliczką ostrzegawczą. Tabliczka ta musi być zgodna z zawartymi w art. 164 Codice Stradale przepisami, oraz odpowiadać wymaganym normom. Jej użycie jest obowiązkowe w przypadkach określonych przepisami. K a ż d y wystający z tyłu ładunek opatrzony musi być specjalną tabliczką ostrzegawczą nawet, jeśli długość wystającego przedmiotu jest mniejsza niż jeden metr. Tabliczkę tę należy przytwierdzić również wtedy, jeśli posiadamy bagażnik tylny, nawet jeśli jest on złożony. Zawsze gdy ładunek transportowany wystaje ponad (wpisaną w dowodzie rejestracyjnym) długość, należy przedsięwziąć „wszelkie uregulowane przepisami kroki, by nie stanowić zagrożenia dla innych uczestników ruchu”. Według odpowiednich przepisów na transportowanym przedmiocie, który wystaje poza długość pojazdu, przytwierdzić należy pokrytą odblaskowym materiałem czterokątną tabliczkę, która będzie zawsze dobrze widoczna przez kierowców jadących za nami (pionowo, poprzecznie do jezdni). Tabliczka musi mieć wymiary przynajmniej 50 x 50 cm. Wypełnienie stanowią biało-czerwone pasy. Powinna ona być wykonana z blachy oraz odpowiadać wymaganej normie. Początkiem roku Ministerstwo Transportu we Włoszech poinformowało, że dopuszczone wcześniej do użytku tabliczki z plastiku, mogą być nadal używane, jeśli posiadają odpowiedni certyfikat. Wprawdzie tabliczki powinny być wykonane z metalu, jednak zastosowanie innego materiału nie jest z z reguły zakazane. Biorąc jednak pod uwagę niejednoznaczną sytuację prawną, najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie posiadanie tabliczki z metalu – niestety jednak również najdroższym – by spełnić warunki stawiane przez prawo. Nieprzestrzeganie tego przepisu kosztować nas będzie (od 01.01.1999) od 60 Euro.
Kamizelki ostrzegawcze
Od kwietnia 2004 kierowcy obowiązani są posiadać w pojeździe czerwoną, żółtą lub pomarańczową kamizelkę ostrzegawczą, jeśli poruszają się poza terenami zabudowanymi, np. w sytuacji awarii, kiedy zmuszeni są opuścić pojazd i znajdują się na lub w pobliżu jezdni. W przypadku nieużycia kamizelki, gdy jest to wymagane, liczyć należy się z mandatem w wysokości przynajmniej 35 Euro. Według włoskiego ustawodawcy, powodem obowiązku zakładania kamizelek ostrzegawczych jest bezpieczeństwo kierowcy, gdy np. zmuszony on jest ustawić trójkąt ostrzegawczy. Ustawa przewiduje jednoznacznie obowiązek noszenia kamizelki ostrzegawczej dla kierowcy danego pojazdu. Kierowca zobowiązany jest nosić kamizelkę ostrzegawczą w przypadku awarii lub wypadku, gdy opuszcza pojazd, np. by ustawić trójkąt ostrzegawczy. W przypadku, jeśli pasażer ustawia trójkąt, zobowiązany jest on jest do założenia kamizelki, nawet jeśli ustawodawca mówi jedynie o kierowcy. W związku z faktem, że w takiej sytuacji na jezdni lub obok znajduje się tylko jedna osoba, wystarczy posiadanie jednej tylko kamizelki. Przepis ten nie dotyczy kierowców pojazdów jednośladowych.
Specjalne znaki drogowe
Zona di silenzio = Zakaz używania sygnałów dźwiękowych
Deviazione = Objazd
Tenere la destra = Nakaz jazdy w prawo
Tutte le direzioni = Wszystkie kierunki
Rallentare = Jechać powoli
Senso unico = Ulica jednokierunkowa
Sbarrato = Wyłączona z ruchu
INIZIO Zona tutelata = Początek strefy parkingowej.
Obowiązek zakładania kasku ochronnego
Według artykułu 171 Włoskich Przepisów o Ruchu Drogowym (Codice della Strada), każdy kierowca oraz pasażer pojazdu dwuśladowego obowiązany jest zakładać kask ochronny. Dotyczy to wszystkich pojazdów tego typu, zarówno motorowerów, skuterów oraz motorynek. We Włoszech używać można jedynie takich kasków ochronnych, które zostały dopuszczone przez Ministerstwo Transportu oraz które posiadają odpowiednie certyfikaty. Według tego do ruchu dopuszczone są jedynie takie kaski ochronne, które zostały wyprodukowane, skontrolowane oraz dopuszczone od ruchu w oparciu o regulację nr. 22 (ECE Economic Commission of Europe), co zostało odpowiednio oznaczone na produkcie. Oznaczenie to (z reguły jako naklejka na kasku) jest gwarancją, że kask został wyprodukowany oraz skontrolowany według obowiązujących przepisów dotyczących jakości. Z reguły wszystkie dostępne na rynku niemieckim kaski, spełniają to założenie. Za brak kasku ochronnego obowiązuje grzywna w wysokości od 74 do 296 Euro. Oprócz kary pieniężnej, zgodnie z art. 171 ustęp 3 Codice della Strada następuje przejęcie pojazdu na okres 60 dni. W przypadku kolejnego takiego przewinienia w przeciągu 2 lat następuje przejęcie na 90 dni. Przechowywanie pojazdu w tym czasie należy do obowiązku właściciela; może on dowolnie wybrać miejsce, gdzie pojazd zostanie odstawiony. Za brak kasku nieletniego pasażera odpowiada kierowca.