Bezpieczeństwo podróżującego dziecka
Zgodnie z Włoskimi Przepisami o Ruchu Drogowym Bezpieczeństwo wszystkich pasażerów, którzy nie ukończyli 12-ego roku życia, lub mają mniej niż 150cm wzrostu, musi być zapewnione przez zastosowanie odpowiedniego systemu bezpieczeństwa, który jest odpowiedni dla ich sylwetki i wagi. Normy europejskie rozróżniają pomiędzy czterema grupami fotelików bezpieczeństwa:
Grupa 0: 0 – 10 kg / 0 do 9 miesięcy
Grupa 0+: – 13 kg. Ten rodzaj fotelików zapewnia wyższą ochronę głowy dziecka w porównaniu z typem 0
W przypadku, gdy dany pojazd nie dysponuje poduszką powietrzną pasażera, lub jeśli możliwe jest jej wyłączenie, dopuszczalne jest przewożenie fotelików typu 0 i 0+ na przednim siedzeniu pasażera.
Grupa 1: 9 – 18 kg / 9 miesięcy do 4-5 lat. Montowane są one w kierunku jazy na tylnej kanapie oraz mocowane dodatkowo pasem bezpieczeństwa (pasem trzypunktowym).
Grupa 2: 15 – 25 kg / 4 do 6 lat. Chodzi tutaj o fotelik z podłokietnikami, który mocujemy na tylnej kanapie przodem do kierunku jazdy, przypinając go pasami należącymi do standardowego wyposażenia samochodu.
Grupa 3: 22 – 36 kg / 6 do 12 lat. Fotelik (w formie poduszki) bez podłokietników, zamocowany na tylnym siedzeniu w celu podwyższenia wysokości dziecka, aby możliwe było prawidłowe przypięcie pasa bezpieczeństwa.
Grupa 1, 2 i 3: Tylko w przypadku braku poduszki powietrznej, możliwe jest umiejscowienie fotelika na przednim fotelu pasażera w kierunku jazdy. Przepisy stanowią, iż foteliki grup 1, 2 i 3 mogą być zamocowane na każdym fotelu pojazdu, jednak nie zaleca się mocowania ich na przednim siedzeniu pasażera, gdy pojazd wyposażony jest w poduszkę powietrzną. Dla grup 0 i 0+ obowiązuje absolutny zakaz mocowania na przednim siedzeniu pasażera (w przypadku poduszki powietrznej pasażera), szczególnie dlatego, że poduszka powietrzna może powodować dodatkowe zagrożenie dla dziecka. Z tego powodu zalecane jest mocowanie fotelika na tylnej kanapie, gdyż w przypadku zderzenia czołowego, miejsca te są z reguły bardziej bezpieczne.
Zabrania się przewożenia dzieci na przednim siedzeniu bez tych specjalnych urządzeń, również wtedy, gdy dziecko trzymane jest na ręku przez osobę dorosłą.
W obecności pasażera mającego przynajmniej 16 lat siedzącego na tylnej kanapie, dopuszcza się możliwość przewożenia z tyłu dzieci poniżej trzeciego roku życia
Dzieci w wieku 12 lat, mające ponad 1,5m mogą zająć miejsce w pojeździe zapinając się tylko pasem bezpieczeństwa. Odwrotnie jest w przypadku dzieci strasznych niż 12 lat, a nie mających 150cm wzrostu – fotelik nie jest obowiązkowy, lecz jednak zalecane.
W razie nieprzestrzegania przepisów liczyć należy się z grzywną w wysokości od 68,25 do 275,10 €, oraz odebraniem pięciu punktów karnych.
Należy dodać: bezpieczeństwo podróżującego dziecka jest celem absolutnie priorytetowym. Niezależnie od przepisów oraz ewentualnych sankcji, należy pamiętać, by posiadany fotelik odpowiadał zawsze najnowszym standardom, pamiętając również o prawidłowym zamocowaniu w pojeździe.
Szczegóły, które znajdziemy na certyfikacie dopuszczającym do obrotu handlowego:
• ECE R44/03: Norma odniesienia
• „Universal”: Napis ten oznacza możliwość użycia w każdym typie samochodu
• -13 kg. Klasa wagowa dziecka, pod którą zaprojektowano urządzenie
• E2: Międzynarodowy certyfikat dopuszczający do obrotu handlowego
Liczba oznacza kraj, dla którego skonstruowano urządzenie:
1 Niemcy
2 Francja
3 Włochy
4 Holandia
5 Szwecja
11 Wielka Brytania
• 03.60.09: Numer dopuszczenia do obrotu. Gdy zaczyna się on cyframi „03″ oznacza to, że siodełko dopuszczone zostało w oparciu o nowe wytyczne.